Jangan keliru ya!!

Kulit berminyak seperti juga kulit kering atau normal, tetap memerlukan moisturizer atau pelembab.
ketika cuaca panas pori-pori kulit akan terbuka manakala sebaik memasuki ruangan yang berair cond atau suhu tiba-tiba bertukar dingin, pori-pori akan menutup. Keadaan ini akan membuat lapisan kulit dalam ‘terpaksa’ menghasilkan minyak sebagai respon terhadap perubahan suhu. Minyak yang keluar akan muncul di permukaan kulit atau lapisan epidermis tapi bahagian dermis (lapisan kulit dalam) sebenarnya tetap kering.
Walaupun kulit wajah anda kelihatan berminyak,  lapisan dalam kulit kering dan ia perlu dilembabkan salah satunya dengan menggunakan moisturizer.
Ketika kulit tidak diberi pelembab, lapisan dermis akan terus menghasilkan sebum sehingga  membuatkan kulit berminyak makin berminyak. Akibatnya minyak akan menyumbat pori dan menimbulkan jerawat. Selain itu tanpa pelembab kulit juga akan menjadi kusam dan hilang kekenyalannya.
Beberapa produk pelembab ada yang diformulasikan khusus untuk kulit berminyak sehingga anda tidak perlu risau wajah akan semakin ‘glowing’ ketika menggunakannya
Hindari pelembab atau produk penjagaan kulit yang mengandung alkohol. Pemakaian produk ini akan menyebabkan minyak semulajasi pada kulit untuk terus terhasil lebih banyak lagi, dan tentunya akan membuat wajah anda terlihat semakin berminyak.
Pilihlah pelembab berasaskan air kerana sangat baik untuk mengurangi peluh wajah selepas memakai pelembab.
Pelembab mengandung air yang ringan umumnya berbentuk gel atau lotion.

Hindari penggunaan pelembab bertekstur krim yang pekat karena akan membuat wajah makin berminyak.

Khalila Miracle Day Night Cream berasaskan air. Pemakaian pelembab ini tak membuatkan wajah anda berpeluh!